Miltä sinusta tuntuu?

Tunteilla on vahva vaikutus hyvinvointiin ja treenaamiseen.

Luin Helsingin Sanomien artikkelin, jossa urheilulääkäri Pippa Laukka ihmettelee nykyistä kuntoilubuumia, joka ihannoi bikinifitnessiä ja suorittamista. Aihe on ollut pinnalla jo aika pitkään ja siitä on paljon kirjoituksia, mutta Laukka ottaa esille tunteet ja niiden vaikutuksen hyvinvointiin.

”Tulee buumeja, vaikkapa crossfit tai proteiinipitoiset ruokavaliot. Sitten ajatellaan, että niillä saavutetaan kokonaisvaltainen hyvinvointi. Tällöin jää huomioimatta se, kuinka monimutkainen asia on ihmisen fysiologia. Esimerkiksi syömiään proteiinimääriä voi laskea, mutta entä uni, tunteet ja muut valtavat kokonaisuudet? Ne ovat isossa kuvassa ratkaisevampia kuin se pieni lohko, jota voi laskea.”

Laukan mukaan hehkutetaan lähinnä tavoitteellisesti kuntoilevia ja niistä jotka kävelevät, tekevät pihatöitä ja hyötyliikkuvat, on tullut ylivaatimattomia, kun he kertovat liikunnastaan. Miksi?

Isompi lohko, jota ei voi vaa’alla laskea on henkinen hyvinvointi ja siihen pitäisi mielestäni satsata enemmän kuin proteiiniin. Pidän kuntosalibuumia hyvänä asiana niin kauan kun ihmiset tekevät sitä omasta ilostaan ja siksi, että haluavat pitää itsestään huolta. Joskus pitää myös ottaa itseään niskasta kiinni ja patistaa liikuntaan, mutta ei ole yhtä ainoaa hyvää tapaa liikkua (paitsi jos voisin liikkua aina pelkästään trampoliinipuistossa, tekisin ehkä mieluiten niin), eikä bikinifitness ja Jutan laihdutusohjelmat anna oikeaa, normaalia kuvaa perusliikunnasta.

Ehkä tärkein asia, jonka Laukka mainitsee on tunteiden huomioiminen liikkumisessa: jos stressaa tai voi huonosti henkisesti, ei kannata laittaa kroppaa raskaille koetuksille, vaan hoitaa ensin henkinen hyvinvointi kuntoon. Tunteet liittyvät kaikkeen tekemiseen ja uskon myös että ne liittyvät myös fyysisiin oireisiin.

“Laukan mukaan suurimpia terveystekoja on olla armollinen itseään kohtaan. Terveys lähtee itsensä hyväksymisestä – mutta sepä onkin vaikeaa. Nykyään annetaan kuva, että ihmisen pitäisi olla monitaituri, joka osaa monen osa-alueen tiedot ja taidot. Lisäksi pitäisi olla hyvä ulkonäkö. Ja heikko ei saa olla.”

“Yksi hyvä vinkki arkeen on se, että sinne mahduttaa ohjelmoimatonta aikaa ja flow-tilan hetkiä.”

Olen aikaisemmin kertonut tapoja joilla patistaa itsensä lenkille tai salille, ja yksi niistä on kirjoittaa treenit kalenteriin. Omassa kalenterissani lukee treenien lisäksi vapaapäivien paikat ja usein niiden kohdalle kirjoitan: tee jotain super kivaa.

Koska elämä on super kivaa ja siihen kuuluu ihanat flow-hetket, enkä usko että mietimme mummeleina niitä päiviä kun olimme yksin salilla punnertamassa.

More to read

Polkkatukka

Mia Frilander

Nips naps.

Lakritsikermavaahto

Kirsikka Simberg

Sokeriton raakalakritsiherkku kaikille salmiakkihulluille.

Käsitreeni

Katri Mutikainen

Videolla suosikki käsitreeniliikkeeni.

Tuuletusparvekkeen make-over

Kirsikka Simberg

Valitsin parvekekukat Maryam Nassir Zadehin vaatevalintojen inspiroimana: lilaa, vaaleanpunaista ja laventelia. Kukat tilasin nettikaupasta ja istutin tuuletusparvekkeelle.