Piris­tys­oh­jel­ma

Joskus pienetkin teot oman hyvinvoinnin edistämiseksi voivat laskea stressitasoa kiireen keskellä.

Viime viikko oli minulle hankala, nukuin huonosti ja se heijastui kaikkeen mitä tein.

Olen hakemassa kouluun ja esivalintatehtävien tekeminen stressaa salakavalasti. Lisäksi lähden kesällä kuukaudeksi reissaamaan Etelä-Eurooppaan ja siihen liittyen täytyy tehdä paljon matkajärjestelyjä ja töitä. (Rooma-Kroatia-Barcelona-Marseille vinkkejä otetaan vastaan!)

Stressiä lievittääkseni olen yrittänyt mahduttaa arkeen myös nollaushetkiä itselleni. Yksinolo ja puhelimen kiinni laittaminen ovat jo isoja askelia kohti rentutuneempaa olotilaa. Jo kahdenkymmenen minuutin puhelimesta ja kaikesta muusta irtautuminen lieventää oloani maagisesti. Kirjan lukeminen, kokkaaminen tai vaatekaapin järjestely hiljaisuudessa antaa jotain konkreettista, mihin keskittyä.

Tässä muutamia muita arkisia lepohetkiä, jotka ovat halpottaneet oloani tällä viikolla.

Sauna
Parasta jumittuneille stressilihaksille ja väsyneelle mielelle: eukalyptustippoja löylyihin ja pari saunajoogaliikettä kehiin. Saunan hiljaisuudessa sielu ja ruumis lepää.

Venyttely-meditaatio
Soitan hyvää musiikkia ja meditoin. Meditointi kuulostaa super henkevältä ja vakavalta, mutta minulle se tarkoittaa omaa aikaa ja rauhoittumista hetkeen. Annan ajatusten kulkea rauhassa, pidän silmät kiinni ja hengittelen.

Bataattigraavilohiburgerit
Ruokakin voi rentouttaa. Sekä sen syöminen, että valmistaminen. Ruuanlaitto pakottaa keskittymään käsillä olevaan tehtävään ja terveellinen ruoka ravitsee väsynyttä kehoa. Ajatustyö vaatii tutkimusten mukaan paljon energiaa, joten vaativien tehtävien äärellä on tärkeää muistaa syödä hyvin. Siksi tunsinkin itseni hiljattain erityisen voimaantuneeksi, kun paahdoin uunissa bataattia ja kokosin siitä, graavilohesta ja avocadosta pieniä burgereita. Suolainen lohi ja makea bataatti on match made in heaven.

Ihonhoito
Stressi näkyy nopeasti iholla, joten olen koittanut muistaa antaa myös sille vähän extra-huomiota. Joskus pienet kivat teot itselle ovat tosi tärkeitä. Koti-spa elämykseni sisälsi ensin Meinebase suolapesun (josta kerroin täällä) ja Kirsikan mahtavan New Yorkin tuliaisen: Sephoran silmänalusille tarkoitetut kasvonaamiolaput. Juhlimisen tai epäterveellisen ruuan syömisen jälkeen saan usein aikaiseksi jättimäiset silmäpussit. Kirsikka jaksaa aina nauraa niille, koska ne ihan oikeasti tuplaantuvat seuraavana aamuna jo muutaman skumpplasin jälkeen. Ne naamalla pötköttely toimi myös hyvänä meditaatio-varttina.

Netflix
Sanoipa kuka mitä hyvänsä, telkkari voi rentouttaa! Rakastan hyvän mielen sarjoja, jotka vievät ajatukseni pois kiireisestä arjesta ja nukun usein paremmin, jos katson hetken telkkaria ennen nukkumaan menoa. Suosittelen uppoutumaan Enninkin suosittelemaan Master of None- sarjan maailmaan. Toinen sarja-rakkauteni on Bel Airin prinssi. Nostalgia! Huumori! Carlton! Best.

More to read

Itsetehty kookosjugurtti

Mia Frilander

Halpa ja vegaaninen, eli aamupala minun makuuni.

Kas näin heiluu jättikassi

Enni Koistinen

Häsläpakkaaja löysi sinisen ikeakassin korvikkeen.

Kehityskeskustelu tyylini kanssa

Mia Frilander

Yhden vaatehullun naisen pitkä päänsisäinen dialogi kevään ja kesän tyylistä.

Aavikolla

Kirsikka Simberg

Matkavinkkejä aavikolle. Abu Dhabin aavikko on pehmeä, beige ja hiekkainen elämys. Onnekas voi päästä kamelien kauneuskilpailuihin.