Treeniä kiirei­sil­le

Tuntuuko siltä, ettei urheilulle löydy aikaa kaiken kiireen keskellä? Vinkit kuinka pitää treenit mukana kiireisessä elämäntyylissä.

Tuntuuko siltä, ettei urheilulle löydy aikaa kaiken kiireen keskellä? Katsotko ikinä treeniblogeja ihmetellen: miten näillä ihmisillä on aikaa tähän kaikkeen? Miten jollain on aikaa treenata viisi kertaa viikossa, asettaa tavoitteita, onnistua niissä ja samalla tehdä töitä, kotitöitä, käydä koulussa, siivota. Ja vaikka olisi aikaa, miten nämä superihmiset jaksavat pyhittää sen pienen vapaa-aikansa urheilulle.

I FEEL YOU.

Kun tein pelkästään keikka- ja vuorotöitä oli treenille enemmän aikaa. Sille oli päivässä jopa neljän tunnin rako, jos vain intoa riitti. Kun aloitin opiskelemaan yliopistossa, yhtäkkiä aika hupeni ja mietin paniikissa miten saisin salitreenin mahdutettua aikatauluuni. Yhtäkkiä en enää ajatellutkaan ajan puutetta tekosyynä jättää liikuntaa vähemmälle.

Olen päätynyt lopputulokseen, että paras tapa mahduttaa treenit aikatauluun on yksinkertaisesti tehdä lyhyempiä treenejä, suunnitella ne hyvin ja kirjoittaa ne kalenteriin. Ei kannata myöskään vaatia itseltään liikaa. Kotitreenit ja lenkit ovat helppoja, koska silloin matkoihin ei mene aikaa. On myös tärkeää, että ei treenaa liian väsyneenä tai huonosti syöneenä, vaan ottaa treenin ikäänkuin lepona ja meditaationa siitä kaikesta muusta arkikiireestä. Se on se päivän 30minuuttia, jolloin ei tarvitse miettiä mitään muuta ja voi vain keskittyä tekemiseen.

Treenaan nykyisin alla olevan ohjelman mukaisesti. Kaiken tämän voi hoitaa kotona käsipainoilla ja lenkkipolulla tai kuntosalilla silloin kun ehtii. Jos ei ehdi salille, voi lämmittelyt tehdä ulkona hölkäten. Linkeistä näet esimerkkiliikkeitä tekemilläni videoilla ja Youtubesta löytämälläni mahtavalla vatsatreenivideolla.

Maanantai:
Lämmittely esimerkiksi juoksumatolla hölkäten 10 minuuttia, käsitreeni ja vatsat
Tiistai:
30min juoksu juoksumatolla / joku muu aerobinen esimerkiksi ryhmäliikuntatunti
Keskiviikko:
Lepopäivä!
Torstai:
Kymmenen minuutin lämmittely esimerkiksi juoksumatolla hölkäten, jalkatreeni
Perjantai
Lepopäivä!
Lauantai:
30min aerobinen ja vatsat
Sunnuntai:
ulkoilua, pelejä, kävelyä

Lepopäivinä yritän muistaa venytellä, vaikka samalla kun katson Netflixiä.

Joskus ei kuitenkaan silti ehdi tai jaksa ja se on inhimillistä. Kannattaa siis harrastaa hyötyliikuntaa ja seistä mahdollisimman paljon. Teen seisten hommia koneella, seison ratikoissa ja busseissa ja kävelen mahdollisimman paljon.

Tiesittekö muuten, että iPhoneen rakennettu askelmittari mittaa joka päivä askeleita, vaikkei sitä erikseen kytkisi päälle? Olin super hämmästynyt, kun avasin “health” -osion puhelimessani ja sieltä löytyvä askelmittari sisälsi tiedot monien kuukausien askeleistani! Suosittelen askelmittarin käyttöä, se on kiva motivaattori hyötyliikuntaan.

Vatsalihakset saavat muuten erityistreenin, kun 10 Minute Ab-videon amerikkalaisohjaaja alkaa naurattaa innokkuudellaan.

More to read

Silky smooth mantelimaito

Kirsikka Simberg

Itsetehty mantelimaito on maitojuomien aatelia.

Road trip Baltiassa

Enni Koistinen

Neuvostotunnelmaa, ihanaa ruokaa ja pakussa vietettyjä öitä.

Farkkushortsit ja takki

Katri Mutikainen

Leikkasin sekopäisenä hienot vintagefarkkuni.

Kun viskoosivaate kutistui

Enni Koistinen

Älkää vaipuko epätoivoon ja heittäkö vaatetta menemään – there’s hope!