
Kaasuauto
Yhteistyössä: GasumMeidän auto on pieni vaaleansininen Daewoo Kalos. Sama merkki, joka autojen lisäksi valmistaa myös kodinkoneita.
Sehän ei kai ole tavatonta, mutta naurattaa silti, koska jotenkin tuntuu, ettei leivänpaahtimien ja autojen valmistaminen sovi yhteen. Kalossissa on neljä ovea, joista kaksi aukeaa vähän huonosti ja radio joka on jumissa Suomi Pop -kanavalla. (Oon varmaan Suomen ainoa ihminen, joka _ei_ rakasta sitä Aamulypsy-ohjelmaa?) Käytän autoa töissä, kun roudaan kuvausrekvisiittaa paikasta toiseen. Lisäksi ajamme autolla mökille ja käymme välillä Espoossa vanhempieni luona.
Olemme jo vuoden miettineet uuden auton ostamista. Olen ulkoistanut autojen välisen vertailutyön Tuukalle, joka on tutkinut eri vaihtoehtoja ja aina välillä maininnut myös erilaiset hybridi-mallit. Ennen tätä Gasumin kanssa tehtyä yhteistyötä, en tiennyt kaasuautoista oikeastaan mitään. Saimme käyttöömme kahdeksi viikoksi biokaasulla toimivan auton, jolla ajelin lähes päivittäin ja hoidin työasioita. Lisäksi teimme sadonkorjuuretken mökille ja kävimme Fiskarsissa.
Kerron kaasuautoretkistämme yksityiskohtaisesti lisää myöhemmin, mutta hyppään ensin “tuloksiin”: Rakastin kaikkea. Eniten rakastin sitä, että sain kuulla kaasuautoilun olevan täysin päästötöntä autoilua(!!) ja toiseksi eniten sitä, että lainaamassamme Seat Leonissa ei tarvinnut kuunnella Suomi Pop -kanavaa. Lisäksi kaasu on huomattavasti halvempaa, kuin bensa. Siis yli puolet halvempaa.
Kaasun tankkaaminen on tosi helppoa, eikä autoa tarvitse ladata pitkiä aikoja, kuten vaikkapa sähköautoja vielä toistaiseksi tarvitsee. Kaasuautoon voi tankata kotimaista biokaasua tai maakaasua, joka tulee Suomeen Venäjältä.
Kaasuautot ovat tismalleen samanlaisia autoja, kuin muutkin ns. tavalliset autot ja mallistoista löytyy mm. Audi, Skoda, Mercedes Benz, Seat, Volkswagen yms. Ainoa ero kaasu- ja bensa-autojen välillä on jossain siellä auton sisällä oleva asia – tankki, mikälie – joka käyttää auton eteenpäin liikuttamiseen kaasua, eikä bensaa. Ulkoisesti auto näyttää siis ihan ‘tavalliselta’ autolta ja toimii samalla tavalla, kuin muutkin autot.
Kaasua tankataan kaasuasemilla, joita Gasumilla on suomessa 18. Niiden sijainnit näet täältä. Jos asut pääkaupunkiseudulla, on auton tankkaaminen helppoa, sillä asemia on täällä kiitettävästi.
Täydellä kaasutankilla voi ajaa noin 300 kilometriä, mutta kaasuautoissa on lisäksi bensatankki, joten jos haluat ajaa pidemmän matkan ja kaasu pääsee loppumaan alueella, jossa kaasun tankkausasemia ei ole, voit ajaa loput matkasta tavallisella bensalla ja tankata auton millä tahansa tavallisella bensa-asemalla.
Me ajoimme autolla viikonlopuksi Kemiön saarelle ja teimme pienen retken Fiskarsiin. Kotimatkalla kaasu loppui ja auto siirtyi itse automaattisesti käyttämään bensaa. Siirtymistä ei edes huomaa, eikä sitä varten tarvitse pysähtyä tai tehdä mitään erityistä, sen kun ajelee vaan menemään, vaihdosta ei edes huomaa.

(Kuunnelkaa tarkasti toi biisi tossa videolla! Kuulostaa ihan siltä, kun siinä laulettais: “est peeerunaaa-aa-aaa”. Laulu perunalle.)
Ennen aina ajattelin, että meidän Kalossi-auto on sympaattinen pikkuauto. Että sen räminä, vähän kolhiintunut ulkokuori ja pieni koko ovat söpöjä yksityiskohtia ja jotenkin romu-romanttisia. Ajattelin, että on kätevää, ettei siitä tarvitse niin hirveästi huolehtia, koska työni takia joudun joskus lataamaan auton täyteen metsästä kerättyjä oksia, tai juuri maalattuja puulevyjä.
Tämän yhteistyön jälkeen, ajettuani kaksi viikkoa vähän uudemmalla autolla, tajusin, että Kalossi on kyllä ihan oikeasti aika rämä, eikä toimi kauhean hyvin. En vain tiennyt sitä, koska en ikinä aja mitään muuta autoa. Olin tottunut siihen, että jarrut “tavallaan toimii”. Oli ihanaa ajaa vaihteeksi “aikuisten” autolla, jossa voi kuunnella puhelimen kautta musiikkia ja puhua kaiuttimen kautta puhelimessa. (Ei kuunneltu Suomi Poppia kertaakaan.)
Ja nyt kun tiedän, miten paljon ympäristöystävällisempi kaasuauto on – on jotenkin ihan sairasta, etten ennen tiennyt aiheesta mitään, syytän salaliittoja – tuntuu Kalossi myös jotenkin tosi ahdistavalta pakokaasukoneelta. Meidän seuraava auto on aika varmasti kaasuauto ja suosittelen kaikkia muitakin autoilijoita tutustumaan aiheeseen! Lisää tietoa kaasuautoilusta löydät täältä.

More to read

Seppeleitä
Kirsikka Simberg
Tein hääkukat ja seppeleitä morsiamille tänä kesänä. En ehtinyt ottaa yhtäkään valokuvaa, mutta tein jo vähän kuivahtaneista jämäkukista pari ylimääräistä.

Verikokeiden tulokset – ne pelottivat ennen
Enni Koistinen
Verikokeiden tulokset tiskiin! Miltä veriarvoni kertovat? Mitä voisi parantaa & missä menee hyvin.

Flow-festariraportti
Enni Koistinen
Flow on ollut kesäni loppuhuipennus jo yhdentoista vuoden ajan. Seuraava kertomus on vuoden 2017 viikonlopusta.

Pannukakut
Katri Mutikainen
Resepti mustikka-banaani-jugurttipannukakkuihin, jotka vievät ajatukset amerikkalaisten hömppäsarjojen aamiaispöytiin.