Helmi Krei­kas­sa: Serifos

Saari, jossa ei tapahdu mitään.

Hyvän lomailukohteen kriteerit hektisen työvuoden jälkeen: lämmintä, muttei läkähdyttävän kuumaa, hyvää ruokaa, mahdollisimman vähän turisteja ja mahdollisimman vähän tekemistä. Tällainen paikka on Kreikan saari Serifos, jossa vietin juuri viisi päivää.

En ole itse koskaan käynyt Kreikassa, joten kaikki kreditit tästä saari-löydöstä saa maassa paljon matkaillut ystäväni Sara, jonka seurassa poikaystäväni kanssa  lomailimme.

Saran mielestä Kreikassa ei kannata suunnata niille kaikkien kauneimmille saarille (kuten Santorini), koska niillä on aina ahdistavan paljon väkeä. Saran lomamotto kuuluu: kannattaa aina valita se vähän rumempi paikka, siellä saa olla rauhassa.

Serifos on piskuinen pieni saari 2,5 tunnin venematkan päässä Ateenasta. Saarella on ehkä viisi puuta ja paljon piikikkäitä kasveja. Siellä tuulee hurjan paljon, eikä kukaan halua asua saaren länsirannikolla, jota tuuli piiskaa pahiten. Ympärivuoden Serifoksella asuu noin 1000 ihmistä. Saari on tunnettu siitä, että siellä on vielä monta koskematonta rantaa, joihin ei ole pystytetty baareja tai -ravintoloita. Tietenkin myös Serifoksella on turisteja, mutta meno on kuitenkin aika rauhallista. Suuri osa kävijöistä ovat kreikkalaisia, jotka pakenevat kesäisin mantereen kuumuutta saarille.

Rants-Looks: paljon koruja! (Sivuhuomio: Halvat metallikorut eivät sovellu Välimeressä uimiseen. H&M:n pilipalikorvikset ruostuivat.)

Serifoksella sattuu myös olemaan maailman ihanin Airbnb-asunto: Captain’s House. Paikan omistaja Manos kertoi, että 1800-luvun lopulla rakennettu talo on kuulunut hänen merikapteeni esi-isälleen ja hän on rempannut paikkaa, jotta se olisi mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa. Sen lisäksi, että Manos on tehnyt upeaa työtä sisustaessaan taloa, hän oli sydäntäpakahduttavan vieraanvarainen. Aamuisin hän saattoi koputtaa ovea kädessään tuoreita kananmunia tai lämpimiä pasteijoita aamiaiseksi. Saimme mukaamme purkin hänen sukulaisensa säilömiä kreikkalaisia kapriksia ja oreganoa hänen puutarhastaan. Olen vieläkin ihan otettu, kun näen kaprispurkin jääkaapissa. Tekisi mieli palata Serifokselle vain sen takia, että saisi lomailla tässä ihanassa asunnossa.

Mitä Serifoksella voi tehdä? Ei paljon mitään ja se on ihanaa. Yleensä kävelimme aamuisin 45 minuutin matkan lempirannallemme (Psili Ammos), luimme, uimme ja söimme lounasta rantaravintolassa. Kävimme kolme kertaa samassa lounaspaikassa ja tilasimme samoja asioita: fava-papumuhennosta, tsatsikia, salaattia, grillattua sekä friteerattua mustekalaa. Niin hyvää ja jotenkin niin dekadenttia tilata samaa asiaa eri muodoissa. Ja ai niin, tämän lisäksi joimme aina paikallista roseeviiniä, slurp. Välillä rakastan tällaista laiskaa lomailua, kun ei edes yritä kokea mitään uutta koko ajan vaan löytää hyvän paikan ja hyvät ruoat ja pitäytyy niissä koko loman ajan.

Iltapäivällä kävelimme Livadiin, joka on isoin kaupunki saaren satamassa, söimme jäätelöä, joimme ehkä drinkin, kävelimme kotiin ja teimme ruokaa ihanan talomme ihanassa keittiössä tai menimme ulos syömään.

Kerran vuokrasimme auton ja se kannatti! Kiersimme saaren ja näimme sen pahamaineisen tuulisen länsirannikon, joka oli upea, jylhä ja karu. Serifoksella on paljon korkeita kukkuloita ja huipuilla tuuli niin paljon, että pikku vuokra-automme melkein heilui. Serifoksen vierellä on kehuttu Sifnos-saari, jonne olisi voinut tehdä päivämatkan, mutta tällä kertaa laiskotti. Upean näköinen Sifnos vaikuttaa astetta fancymmältä kuin Serifos ja siellä olisi varmasti voinut lounastaa vielä kulinaristisemmin.

Viiden rauhallisen päivän jälkeen alkoi jo tehdä mieli jatkaa matkaa parin päivän kaupunkilomalle Ateenaan, ja kahden Ateena-päivän jälkeen olin valmis palaamaan vähän viileämpään Suomeen elämään mökki-elämää. Täydellinen loma! Ja loma jatkuu vielä kolme viikkoa! Life is good.

More to read

Parhaat pihistelyvinkit

Katri Mutikainen

7 parasta pihistelyvinkkiä, jotka olen oppinut ystävältäni, joka saa kiksejä kaikista maailman bonuksista.

Musla tuoksukynttilä Proloque

Miltä kotona tuoksuu?

Kirsikka Simberg

Kuulin joskus, että parhaat puutarhat suunnitellaan niin, että ei ajatella vain sitä, miltä siellä kasvavat kasvit näyttävät, vaan otetaan huomioon myös niiden tuoksu ja äänet.

Tove Jansson on idolimme

Enni Koistinen

Kesän radio-ohjelmamme parhaimman jakson teemana oli Tove Jansson. Pääsimme utelemaan Sophia Janssonilta tarinoita taiteilijan elämästä.

Suomi100 Done Right

Kirsikka ja Enni kävivät katsomassa Kalevalanmaa-teoksen, joka ilostutti, herkistytti ja jakoi mielipiteitä.