Uusi lempi­paik­ka: Bay Helsin­ki

Yhteistyössä: Bay Helsinki

Pilates- ja joogastudio, jossa urheilu tuntuu hemmottelulta.

Jos minulta olisi pari vuotta sitten kysytty lempiasioistani elämässä, vastaus ei olisi ollut pilatestunti kello 7.30 aamulla.

Nykyään Bay Helsingin laitepilates-tunnit lukeutuvat elämäni ilonaiheisiin. Tähän asti ei ole tehnyt mieli skipata ainuttakaan tuntia edes silloin, kun herätyskello soi 6.45.

”Tämä on ensimmäinen urheilulaji, joka tuntuu lahjalta itselleni”, sanoi Kirsikka hyvin.

Olemme Kirsikan kanssa molemmat kevään aikana testanneet Katajanokan rannalla sijaitsevaa uutta pilates-, barre- ja joogastudiota ja olemme koukussa kolmesta eri syystä:

1. REFORMER-PILATES ON TEHOKASTA

Bay Helsinki tarjoaa jooga- ja barre-tunteja, sekä matto- ja reformer-pilatesta. Reformer- eli laitepilates on näistä henkilökohtainen suosikkini ja uusi lempilajini astanga-joogan rinnalla. Se haastoi käsitykseni pilateksesta mummojen jumppana. Olen nimittäin joskus käynyt mattopilateksessa, eikä se tuntunut minusta kovin tehokkaalta. Siinä me makasimme ja vähän nostelimme jalkoja.

Reformer-pilateksessa lihakseni ovat mukavasti tulessa ja olen tajunnut, että olen aikaisemmin todennäköisesti fuskannut ja käyttänyt liikkeissä ihan vääriä lihaksia.

”Pilateksen perustaja Joseph Pilates ei suostunut ottamaan oppilaita matto-tunnille, ennen kuin he olivat käyneet laitetunneilla”, kertoo Bay Helsingin perustaja ja omistaja Julia Oravisto, kun istumme Kirsikan kanssa alas haastattelemaan häntä pilates-tunnin jälkeen.

Julian mukaan matolla on helppo fuskata ja käyttää totuttuja lihaksia, kun tavoitteena olisi muun muassa aktivoida syviä lihaksia. Reformer-laitteessa syvät lihakset ja oikeat linjaukset on usein helpompi löytää.

Meillä on eri tyyppisiä lihaksia: on syviä stabiloivia lihaksia ja niiden päällä olevia isoja, liikettä tuottavia lihaksia.

”Syvät lihakset pitävät meidät pystyssä, tasapainottavat ja vakauttavat keskivartaloa niiden kuuluisi muun muassa tukea isoja liikettä tuottavia lihaksia olemalla aktiivisia. Usein on kuitenkin niin, että päällimmäiset lihakset alkavat tehdä myös syvien lihasten työtä: isot selkälihakset alkavat esimerkiksi vakauttaa kehoa. Tästä voi seurata kipuja ja epätasapainoa kehossa. Pilateksessa pyritään liikkumaan aina keskivartalosta lähtöisin. Selkärankaan haetaan liikkuvuutta ja lihaksia vahvistetaan ja pidennetään. Tavoitteena on toimiva ja tasapainoinen keho”, kertoo Julia.

2. REFORMER-PILATES ON HAUSKAA 

Sänkymäinen reformer-laite saattaa näyttää oudolta, mutta siinä ähertäminen on todella hauskaa. Tunnit eivät ikinä tunnu tylsiltä, sillä et ehdi ajatella mitään muuta, kuin sitä, mitä olet tekemässä. Syvien lihasten ja oikeiden linjausten ja liikeratojen löytäminen vaatii nimittäin hurjasti keskittymiskykyä.

Pilateksessa käytetään reformerin lisäksi muitakin laitteita, muun muassa Cadillac-pöytää ja Chair-tuolia, ja lajin perustaja, saksalainen Joseph Pilates on kehittänyt ne kaikki. Hän aloitti alunperin pilateksen kehittämisen kuntouttaakseen itsensä, sillä hän oli melko heiveröinen ja oli sairastellut paljon lapsena. 1900-luvun alussa hän avasi studion New Yorkiin, sattumoisin balettikoulun yläpuolelle, ja tanssijat kiinnostuivat lajista.

”Reformer-laite sopii parhaiten ryhmille, mutta opetin itse Australiassa yksityistunneilla kaikilla laitteilla”, Julia kertoo.

Bayssä on kuusi reforemer-laitetta, eli tunnille mahtuu vain yhtä monta oppilasta. Tämän ansiosta kukaan ei pysty fuskaamaan, sillä tarkkasilmäiset opettajat kiertävät korjaamassa liikkeitä. Tämä on minusta luksusta. Käytyäni monta kuukautta reformer-tunneilla kävin eräällä ryhmäliikuntatunnilla, jossa minulla oli melkein hylätty olo, kun kukaan ei huomioinut, teinkö liikkeet oikein. Buhuu.

Liikkeet ovat pieniä, mutta tehokkaita ja the burn is real. Pilates ei kuitenkaan ole raivokasta hikijumppaa ja yleensä suuntaan tunnilta suoraan töihin tai vaikka viinilasilliselle. Uskon kyllä, että elämässä pitää myös hikoilla, mutta kovatempoisen urheilun rinnalle keho hyötyy myös muunlaisesta liikunnasta. Ja on ihana vetää mekko pilateshousujen päälle, lisätä huulipunaa ja lähteä lasilliselle esim. naapurissa olevaan Le Petit Chaperon Rouge -viinibaariin. (Jos olet tuhlailevalla päällä, suosittelen ihanaa ja täyteläistä Amarone-punaviiniä.)

Julia working the reformer.

3. BAY ON ENEMMÄN HEMMOTTELUHOITOLA KUIN SALI

Kun Bayn tiloihin astuu, tuntuu vähän siltä kuin olisi ulkomailla. Tai Gwyneth Paltrow’n unelmien salilla. Paikka on esteettinen, rauhallinen, eikä yhtään hikinen. Hikisyys ei sinänsä haittaa minua – harrastan myös nyrkkeilyä paikassa, joka tuoksahtaa reippaasti – mutta välillä on ihana tulla tällaiseen luksus-lukaaliin ja tuntea itsensä oman elämänsä Gwynethiksi.

Bayssä on oppilaiden käyttöön tarkoitettuja Mádaran tuotteita, ja ennen aamutuntia herätän itseni suihkimalla kasvoilleni merkin kasvosuihketta. Se raikastaa myös tunnin jälkeen. Arvostan tätä kovasti, sillä muuten raahaisin mukanani paljon suurempaa meikkipussia.

Aamutunnin jälkeen käyn joskus aamiaisella naapurissa olevassa Goodio-kahvilassa, josta saa ah niin trendikkäitä acai bowleja ja viimeistään silloin tunnen itseni Gwyneth Paltrowksi.

Ei muuten ole sattuma, että Bayssä tuntuu siltä, kuin olisi ulkomailla. Australiassa asunut ja siellä pilatesta 3,5 vuotta opiskellut Julia kertoo, että palattuaan Suomeen hän kaipasi  tällaista Australia-vibaista tilaa Helsinkiin. Tajuttuaan, että jos hän ei nyt perusta tätä paikkaa, joku muu tekee sen pian, hän kääri hihansa ja pisti Bayn pyörimään viime syksynä.

Bay on 33-vuotiaan Julian ensimmäinen oma yritys. Miten hän uskalsi avata oman studion?

”En ehtinyt oikein miettiä. Sain idean viime kesänä ja kun tila löytyi, päätin, että syksyllä olisi hyvä avata. Bayn kehittäminen on ollut alusta asti hyvin antoisaa ja töitä on aina riittänyt. Olen todella kiitollinen kaikille, jotka ovat olleet mukana auttamassa, sillä en usko, että olisin pystynyt tähän yksin.”

Pilateksen lisäksi Julia on opiskellut muun muassa nykytanssia ja kuvataidetta, ja Bayn perustettuaan hän huomasi, että tässä yhdistyvät kaikki ne asiat, joita hän on elämässään tähän asti tehnyt.

”Jossain vaiheessa mietin, että onkohan minulla elämässäni mitään suuntaa, kun tein niin erilaisia asioita, mutta nyt huomaan, että kaikesta on ollut hyötyä. Pitäisi vain luottaa siihen, että asiat loksahtavat paikoilleen.”

Myös Helsingin onneksi palaset loksahtivat paikoilleen. Bay on todella erityinen paikka, jollainen täältä puuttui. Se on studio, jossa urheilua lähestytään raikkaasta ja uudesta näkökulmasta: jumppatunti voi tuntua hemmottelulta.

Bayssä on nyt tutustumistarjouksia uusille asiakkaille: 3 x reformer-tunti 60 €  tai 3 x jooga / mattopilates / barre 30 €. 

More to read

Musla Maison Margiela

Kevätasuja

Kirsikka Simberg

Halusin jättitrenssin ja oudot ballerinat.

Kurkumalatte

Mia Frilander

Kolme kurkumajuomaa, jotka karkoittavat flunssan.

Hyvää huomenta Helsinki

Kirsikka Simberg

Muslan aamushow’ta kuullaan Radio Helsingin arkiaamuissa 18. joulukuuta - 5. tammikuuta. Tune in!

Sininen ja musta

Kirsikka Simberg

Yllättävän hyviä yhdistelmiä, joiden ei kuuluisi toimia: ranskalaiset perunat ja jäätelö, taatelit ja pekoni, mailapelit ja ratsastus, Mary-Kate Olsen ja Oliver Sarkozy.